Hannibal - recenze pilotního dílu

Pilotní díl očekávané série Hannibal má za sebou premiéru. Seriálová scéna přeje antihrdinům a sympatický kanibal, proslulý doktor Hannibal Lecter, nechce zůstat pozadu.

Americká kabelovka NBC rozjela detektivní sérii, do které mohutně pronikají temné tóny psýchy obou hlavních hrdinů a výsledek patří k jednomu z nejpůsobivějších pilotů poslední doby. Díl navíc natočil režisér David Slade, který stojí například za snímky jako 30 dní dlouhá noc nebo Hard Candy.

Na seriálu se podílel sám autor slavné hannibalovské knižní předlohy Thomas Harris, který k seriálu napsal scénář a ke vzniku přispěl také Bryan Fuller, jeden z tvůrců hitu Hrdinové. Do hlavních rolí byli obsazeni Mads Mikkelsen (Hannibal Lecter) a poměrně neokoukaný Hugh Dancy (Will Graham), ve výrazné vedlejší roli agenta FBI se objevuje Laurence Fishburne.

Will Graham je speciální vyšetřovatel, je to poněkud asociál a podivín, avšak díky silné empatii se dokáže dokonale vcítit do pachatelů hrůzných vražd, čímž pomáhá odkrýt důležité stopy. K případu sériového vraha, který vraždí mladé dívky a konzumuje jejich vnitřnosti, je přizván také psychiatr Hannibal Lecter, aby vypracoval profil vraha. První spolupráce podivínského dua začíná.

Grahamovy temné halucinační vize jsou působivé, stejně tak skladba záběrů přímo křičících, že původ stravy doktora Hannibala Lectera nebude úplně nevinný. Tvůrci však vsadili na absolutní obeznámenost publika s hannibalovskou legendou a zatím neměli potřebu pohnutky obou hrdinů do detailů explikovat. Časově je seriál situován před slavné Mlčení jehňátek. Hannibal Lecter na svou velkou chvíli teprve čeká a prostor, který mu byl zatím věnován, se zdá poněkud nuzný a přinesl jen náznaky a otázky (čili důvody, proč se dívat dál).

Hannibal nebude typickým detektivním seriálem, neboť jeho hlavní hrdinové vnášejí podivnou temnotu do všech jeho aspektů. Hannibal je koncipován jako temný detektivní thriller, je protkán znepokojivými vizemi a halucinačními scénami, které celkově zabírají více prostoru, než samotné řešení detektivní zápletky. Vzniká tak poměrně originální koncept, který ještě podporují výkony hlavních představitelů.

Nezbytnost rozporuplných hrdinů (podivínů, vrahů, narkomanů, podvodníků…) je fenoménem dnešní televizní tvorby a seriál Hannibal v tomto ohledu působí hned na dvou frontách – představuje totiž jednak psychotického a halucinujícího Grahama a samozřejmě samotného kanibala Lectera. A především výkon Madse Mikkelsena stojí za pozornost, neboť přichází s revitalizovanou verzí slavného filmového kanibala, kterému propůjčuje svůj osobitý projev, charisma a jakési zdání nevyzpytatelnosti.

Jestli se podaří udržet tempo a atmosféru, které nabídl pilotní díl, objeví se na poli seriálů další silný titul. Zatím bude uvedeno třináct dílů, navíc dle upoutávky na druhý díl je patrné, že se Hannibal Lecter brzy naplno projeví.

Michala Benešovská